Kartell Kabuki

6.995,00 DKK

Vejl. udsalgspris: 6.995,00 DKK
På lager
Antal stk.

Kartell Kabuki

 

Nye lyse iscenesættende tanker fra italienske Kartell

 

Samarbejdet mellem Ferruccio Laviani og Kartell har nu resulteret i ny lampe Kartell Kabuki. Ligesom de andre lamper er der en helt ny tænke bag Kartell Kabuki.

 

Man kan ikke beskylde Kartell for at gentage sig selv. Den italienske producent Kartell udvikler sig i takt med de udfordringer, som de går i gang med, og denne udfordrer de både markedet og dem selv.


Det siges at de enkle er svært, og her blev idé til virkelighed.

 

Ferruccio Laviani´s idé med den nye lampe Kartell Kabuki er at skabe en lampe med et let og dramatisk udtryk. Udgangspunktet er en skærm der hviler på søjlen, hvor detaljerne er skåret ud i let indbydende mønster.

Alle Kartells lamper er dekorative på hver sin unikke i enten i mønster, form, farve eller funktion og Kartell Kabuki er ingen undtagelse. 

 

Navnet skaber associationer til østen, og kabuki er en gammel teaterform fra 1600 tallet. Navnet Kartell Kabuki skaber associationer til de mange indtryk, som man får når man forestiller sig at vidne til et japansk teater. Lampen Kartell Kabuki er både tillukket og står på klem, en mængde lysstriber trænger ud og giver en dekorativ facade. Lidt privat, intimt, kontra de meget åbne rammer omkring et teater.

 

Kartell Kabuki er en meget harmonisk lampe. Kartell Kabuki fås i flere varianter, en helt hvid og flere farvede udgaver, hvor mønstret optræder forskelligt fra farve til farve, og lampen skaber et helt unik udtryk i tændt og slukket tilstand.

 

Kartell Kabuki er næsten blændfri. Lyskilden er beskyttet af en plastikskærm, der sikrer mod direkte indkig, og gør at lyskilden ikke kan berøres. Lysskjuleren kan afmonteres og rengøres, hvilket yderligere er er en faktor, der medvirker til at gøre lampen meget vedligeholdelsesvenlig, både i hjem og på arbejdsplads.

 

Kartell Kabuki er en lampe, der kan anvendes mange steder. Ved første øjekast er mange klar til at placere den ved sofaen derhjemme. Kartell Kabuki har også en fantastisk evne til at falde sammen med omgivelserne på en naturlig måde. Kartell anvender ofte lamperne i forskellige sammenhænge i forbindelse med lanceringer, og Kartell Kabuki har vist en anderledes evne til at tilføje omgivelserne en dekorativ og klædelig blødhed, der medvirker til at gøre rummene mere spændende. Kartell Kabuki giver et ærligt lys. Et dæmpet lys, der skaber en optimal belysning af rum med en hyggelig skyggedannelse.

 

Fakta om Kartell Kabuki:

 

Design: Ferruccio Laviani 2016

Farve: Hvid

Lyskilde: E27 – Led 15W

Materiale: Farvet plast, akryl

Mål: Ø 50 cm – H 166 cm.

 

Historien bag Kartell Kabuki - Inspiration fra østen

 

Folkelig, stiliseret totalteater, som opstod ca. år 1600 i Kyoto, hvor tempeldanserinden Izumo no Okuni optrådte, senere som en del af en kvindetrup, onna-kabuki, som i 1629 blev forbudt af myndighederne. I stedet opstod wakashu-kabuki (drenge-kabuki), som blev forbudt i 1652. Afløseren blev yaro-kabuki(mande-kabuki), hvor alle roller blev spillet af mænd. Herfra udviklede formen sig til scenekunst og oplevede sin første opgangstid i slutningen af 1600-tallet.

 

Den egentlige opblomstring kom med dramatikeren Nimiki Shôzô, som udviklede sceneteknikken radikalt, bl.a. 1758 med en drejescene og elevator i både scenegulv og loft. K kendetegnes således ved fantastiske scenografiske sekvenser, farverige kostumer og et stærkt stiliseret formsprog, hvor mime og bevægelsesmønstre indfanger essensen af shoguner og konkubiner i store følelsesmæssige dramaer med udgangspunkt i skismaet mellem at følge sin hjerne (pligten over for sit land) eller sit hjerte (følelserne for den elskede).

 

Stykkerne kan inddeles i historiske dramaer (jidaimono), borgerlige dramaer (sewamono) og dansedramaer (shosagoto). Dramatikeren Chikamatsu Monzamon er oftest spillet, og desuden oversat til flere vestlige sprog. Tokyo-stilen, aragoto var primært historiske spil i en voldsom stil, hvor Kyoto-stilen, wagoto, var borgerlige dramaer i en mere komisk, afdæmpet stil.

 

Kabuki har fra 1700-tallet mange ligheder med dukketeaterformen bunraku, og fra 1800-tallet de tidlige teaterformer  og kyogen. Spillestilen og arrangementet er i høj grad betinget af den meget aflange, men ikke særligt dybe scene samt gangbroen, hanamichi, som går fra scenen til salens bagvæg tværs ned gennem publikumsrækkerne.