VIPP

Køb VIPP Online

 
VIPP omfatter i dag mere end VIPP 13 pedalspanden og kollektionen består i dag af en bred vifte af produkter til hjemmet. VIPP 13 pedalspanden udviklet af Holger Nielsen (1912-92) som var smed, og hans kone, der havde en frisørsalon, bad ham i 1939 om lave en ordentlig affaldspand. Derefter ville læger og tandlæger også have en, og således startede en produktion med henblik på køb af VIPP 13 pedalspand. Små 70 år senere udvides kollektion af VIPP produkter til mere end VIPP 13 pedalspanden, men VIPP er stadig en familieejet virksomhed, og der er blevet designet flere størrelser og modeller, samt andre produkter, som VIPP 9 sæbedispenseren og VIPP 11 toiletbørste, der alle i dag supplerer det store sortiment af produkter.  
 
Kollektionen af VIPP produkter er i dag ret stor, og derfor opdeles i tre kategorier en bad, køkken og lampekollektionen, og her på siden har du en komplet oversigt over kollektionen.
 

Køb VIPP Badkollektionen


Her finder du mest klassiske produkter fra VIPP. Du kan eksempelvis finde VIPP 13 pedalspanden en smart 4 liter størrelse til badeværelsesbrug. En anden mulighed er VIPP 9 Sæbedispenser, en populær opbevaringsløsning til flydende sæbe. Et andet mere kendt produkt er VIPP 11 toiletbørsten, der blandt andet er designet af Jette Egelund. Et nyt og anderledes produkt er VIPP 441 Vasketøjskurv, som er den smarte funktionelle løsning til opbevaring af dit vasketøj.
 

VIPP Køkkenkollektionen


I denne samling af VIPP produkter finder du blandt andet VIPP 263 Salt- og peberkværn, VIPP 266 Køkkenrulleholder og VIPP 280 Brødkurv. Alle produkter der kan hjælpe dig med de daglige gøremål i køkkenet. 
 

VIPP Lampekollektion


VIPP lamperne er alle designet efter samme vision og her i serien finder du VIPP 521 Bordlampe, VIPP 522 Væglampe, VIPP 524 Vægspot, VIPP 525 Gullampe og VIPP 526 Pendel. Alle lamper der designet i tidsløst look og er yderst kombinerbare i den moderne indretning.


Køb VIPP Online Hos Kjærsgaard Bolighus

 
Ved køb af VIPP produkter modtager du altid varen med fri fragt klar til brug.

Fodbetjent mekanik: VIPP 13 Pedalspand


VIPP 13 Pedalspand er både i sin tilblivelse og i sin produktionshistorie et karakteristisk produkt af ”værkstedet i baghaven”, og bag objektets fodbetjente mekanik og saglige industrielle look ligger en fremstillingsproces, der helt frem til begyndelsen af 1990’erne primært var styret af en håndværksmæssig tilgang og omfanget af indkomne bestillinger.

Lige fra det første eksemplar af blev pedalspanden med ikke-hjemlige, men af alle velkendte interiører, og med service og behandlingsfunktioner i nærheden til menneskekroppen, i ”særdeleshed med ofte fugtige og ”urene” affald fra disse processer.

I frisørsalonen og på klinikken



VIPP 13 Pedalspand, der fik sit varemærke VIPP allerede ved den første produktion, fremstod oprindelig som løsningen på det behov for en adækvat affaldsspand, som damefrisøren Marie Axelsen ytrede for sin, metaltrykker Holger Nielsen, da hun i 1939, med en kneben økonomi, ville åbne egen frisørsalon i Randers. På basis af trial and error udviklede Holger Nielsen i sit værksted i baghaven den formålstjenlige cylindriske modelVIPP 13 Pedalspand, gedigen udførslen og forsynet med sit funktionelle kendemærke, gummipedalen, der ved tryk med foden på mekanisk vis udløser åbningen af det let streamline-hvælvede vippelåg, trykt op i forkromet stål, som i salon 35 / VIPP 13 Pedalspand. Unikaet VIPP 13 Pedalspand i frisørsalonen blev en lokal succes, der affødte nye bestillinger, da både læger og tandlæger i byen inden længe blev opmærksomme på VIPP 13 Pedalspand kvaliteter. Mens selv om efterspørgslen efter krigen foldede sig ud inden for en national horisont med leverancer til især frisørsaloner og kliniker landet over, overgik VIPP 13 Pedalspand aldrig til industriel masseproduktion til det anonyme marked. Den blev forsat udelukkende fremstillet på ordre i det godt halve århundrede, hvor Holger Nielsen selv, suppleret af enkelt mand ”på gulvet”, stod for fabrikationen og det salgsarbejde, der optog ham langt mindre end de håndværksmæssige processer.
 

Blev den apparatlige pedalspand VIPP 13 Pedalspand i sin tekniske, metalliske og kølige formerenhed helt præget af en enkel industriel æstetik, forekommer den således samtidig at ville udviske ethvert spor af håndens i virkeligheden meget aktive tilstedeværelse i fremstillingsprocessen – som om den perfektible håndværksmæssighed i en form for ubevidst overlevelsesstrategi her måler sin egen lødighed og styrke ved graden af assimilerende overtagelse og erobring af en moderne industriel form. I sin oprindelig kun hvide eller creme lyse lakering af det rørformede jernkorpus signalerede den praktiske VIPP 13 Pedalspand sin hygiejniske og kliniske rene værdi, hvilket i kombinationen med industrielle look gav objektet en friktionsløs samklang med de øvrige instrumentelle rekvisitter i tørrehjelmens og de hvide kitlers miljøer: de forkromede stålrørsmøbler, de ligeledes lyslakerede skabe og skuffedarier med metalbeslag, det nye tekniske apparatur etc. I de klanghårde rum med deres spejle og glashylder er den dumpe, voluminøse lyd af låget, der klapper tilbage i lukket position, en almindlig udbredt erindring. Især forbindes VIPP 13 Pedalspand med barndommens ofte tilspidsede oplevelser af behandlingsprocesser og arbejdsrytmer hos tandlægen, i lægens konsultationsværelse eller på skadestuer og hospitaler.

Da hightech blev indretningsparadigme, begyndte VIPP 13 Pedalspand sit indtog i boligen, men først da Holger Nielsens datter Jette Egelund overtog firmaet i 1992-93, blev der satset stærkt på optimere salget af VIPP 13 Pedalspand, tilrettelægge produktionen mere industrielt, udvikle grafisk identitet m.m. Produktionen er blevet tidoblet og vokser i dag næsten eksplosivt, mens nye effektive brandingstrategier forøger den internationale opmærksomhed omkring produktet VIPP 13 Pedalspand.
 
I 2005 dekorede 30 hovednavne inden for fransk design, heriblandt Phillipe Starck og Christian Lacroix, således hver deres spand med henblik på udstillingsturné og auktionssalg til fordel for velgørenhed. To tredjedele sælges nu til udlandet, og eksporten kanaliseres gennem ca. 400 indretningsbutikker i mere end 20 lande verden over.